زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

محبت به سادات





یکی از این مسیرهای معنوی محبت نمودن و تکریم سادات (که همان فرزندان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشند) است و خدا درباره آنان سفارش مؤکد کرده و دوستی آنان را مزد رسالت قرار داده و پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تضمین شفاعت و اجر بهشت را به احسان کنندگان در حق سادات را بشارت داده‌اند.


۱ - محبت به سادات و معنویت



قال الله تبارک و تعالی: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی.
در امور مختلف، برخی از مسیرها هستند که نسبت به سایر مسیرها، حالت میان بر دارند و چه بسا سرعت و یقین به وصول را بیشتر می‌نمایند. این گونه مسیرها در تمام امور تجاری، تحصیلی، سیاسی، اخلاقی، معنوی و... یافت می‌شود که مهم در این مساله، تنبه و زیرکی است و الا چه بسیار توفیقاتی برای انسان ظهور یابد اما در پرده غفلت، بی اثر و بلا استفاده قرار گیرد. یکی از این مسیرهای معنوی محبت نمودن و تکریم سادات (که همان فرزندان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشند) است.
این محبت و مودت به سادات، به قدری اهمیت دارد که علامه حلی (رحمة‌الله‌علیه) در پایان کتاب قواعد، به پسرش وصیتنامه‌ای دارد که در بخشی از آن چنین می‌نویسد:
بر تو باد به نیکی با اولاد پیامبر و پیوند با آنان. خدا درباره آنان سفارش مؤکد کرده و دوستی آنان را مزد رسالت قرار داده است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»

۲ - مودت سادات و شفاعت پیامبر



پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این زمینه فرموده است :
«انی شافع یوم القیامه لاربعه اصناف، ولو جائوا بذنوب اهل الدنیا: رجل نصر ذریتی و (رجل) بذل ماله لذریتی عند المضیق و رجل احب ذریتی باللسان والقلب و رجل سعی فی حوائج ذریتی اذا طردوا او شردوا».

چهار دسته را روز قیامت شفاعت کنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آنکه اولاد مرا یاری کند. آنکه از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد و آنکه تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه‌ام که تبعید شده و یا رانده شده‌اند.
امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:
«اذا کان یوم القیامه نادی مناد: ایها الخلائق انصتوا فان محمدا یکلمکم فینصت الخلائق فیقوم النبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فیقول : یامعشر الخلائق: من کانت له عندی ید او منه او معروف فلیقم حتی اکافیه، فیقولون بابائنا و امهاتنا و‌ای ید و‌ای منه و‌ای معروف لنا بل الید و المنه و المعروف لله و لرسوله علی جمیع الخلائق فیقول : بلی من آوی احدا من اهل بیتی او برهم او کساهم من عری او اشبع جائعهم فلیقم حتی اکافیه، فیقوم اناس قد فعلوا ذلک فیاتی النداء من عندالله : یا محمد! یا حبیبی! قد جعلت مکافاتهم الیک فاسکنهم من الجنه حیث شئت فیسکنهم فی الوسیله حیث لایحجبون عن محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم واهل بیته صلوات الله علیهم اجمعین».

۳ - مودت اجر رسالت



آری پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با آن تلاش‌ها، زحمات و رنج‌های طاقت فرسا و وصف ناشدنی، در امر تبلیغ دین و نجات مردمان جاهلی از ظلمت‌ها به پاکی‌ها و سعادت‌های دنیوی و اخروی، هنگامی که تنها اجر و مزد این رسالت عظیم شان را فقط و فقط مودت و محبت ذی القربی بیان می‌فرمایند، در اینجا ما دیگر نمی‌توانیم در اهمیت و ارزش این محبت سخن بگوییم.
نکته مهم این است که مفسران قرآن، اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) را مصداق اتم و اکمل ذی القربی دانسته‌اند، در حالی که مرتبه بعد از آنها، فرزندانشان یعنی سادات بنی الزهرا (سلام‌الله‌علیهم) می‌باشند.

۴ - اشاره قرآن به مودت ذی القربی



درباره احترام به سادات و مودت و محبت نسبت به این عزیزان، به اختصار نکاتی را اشاره می‌نماییم:
در بیان این اهمیت، همین بس که اولا قرآن کریم به آن اشاره فرموده (مودت ذی القربی) و ثانیا پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تضمین شفاعت و اجر بهشت را به احسان کنندگان در حق سادات را بشارت داده‌اند.

۵ - علما و بزرگان و مودت به ذی القربی



بزرگانی همچون مرحوم شیخ حسن علی نخودکی و آیت‌الله شاه آبادی و بسیاری دیگر، مهمترین امید در بین اعمال شان را، مودت نسبت به فرزندان فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیان کرده‌اند.

۶ - حب به شی مستلزم حب به آثار



این ارزش و جایگاه والایی که برای محبین و احسان کنندگان به سادات بیان شده، هیچ جای تعجب ندارد، چرا که در مرام تمام عاشقان است که حب به شیی مستلزم حب به آثار و لوازم آن شیی است، پس امکان ندارد کسی اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) را دوست بدارد بدون دوست داشتن فرزندان اهلبیت (علیهم‌السّلام) .

۷ - حب و مودت عملی



همانگونه که در روایت اشاره شد، ابراز محبت به سادات فقط دوست داشتن نیست بلکه مودت و محبت، احسان و خدمت، بذل مال و خلاصه هر گونه نصرت و خیرخواهی در حد وسع انسان می‌باشد.

۸ - مودت سادات به یکدیگر



قابل ذکر است که این محبت به سادات، تکلیف را از خود سادات سلب نمی‌کند و در واقع، محبت آنها نسبت به یکدیگر قطعا اجر و ارزش معنوی خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
آری بسیاری از عارفان واصل و عاشقان زاهد بوده‌اند که از طریق خدمت و محبت به سادات بنی الزهراء و به احترام مادرشان حضرت صدیقه کبری (سلام‌الله‌علیها) عزت دنیا و آخرت را برای خود خریده‌اند. خداوند متعال ما را نیز از بیداران اهل معرفت و توفیق یافتگان این مسیر معنوی قرار دهد. انشاء الله

۹ - عناوین مرتبط



احترام سادات

۱۰ - پانویس


 
۱. شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.    
۲. شوری/سوره۴۲، آیه۲۳.    
۳. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۱، ص ۵۵۶.    
۴. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۵۵۶.    


۱۱ - منبع


سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «محبت و مودّت به سادات»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۰۲/۰۹.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.